Company-registration-tax-exemption

آیا ثبتکردن شرکت مشمول معافیت از مالیات میشود؟
امروزه کسبوکارهای گوناگون، اقدام به ثبت شرکتهای بسیاری در حوزههای مختلف میکنند. یکی از چالشهایی که اغلب کسبوکارها برای ثبت شرکت با آن مواجه میشوند، این است که آیا ثبت شرکت مالیات دارد. معمولاً شرکتها پس از ثبت بایستی سالانه بخشی از درآمد خود جهت پرداخت مالیات صرف کنند.
البته برخی از شرکتهای شرایط متفاوتی دارند و در سالهای ابتدایی ثبت و فعالیت خود از پرداخت مالیات معاف میشوند.
بحث مالیات شرکتها یک بحث گسترده و پیچیده است که مستلزم رعایت مقررات حقوقی و مالی مختلفی است؛ بنابراین در صورت نیاز به مشاوره حقوقی شرکتها میتوانید از خدمات مشاوره کارمنتو در از سراسر ایران، برای هر کسبوکاری و در زمانی استفاده کنید.
آیا به ثبت رساندن شرکت مالیات دارد؟
بر اساس قانون تجارت کسبوکارهای مختلف میتوانند از قالبهای حقوقی مختلفی جهت ثبت و فعالیت بهصورت شرکت استفاده کنند. از جمله میتوان به ثبت شرکت مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت تعاونی و شرکت نسبی اشاره کرد. مقدار مالیات سالانه هرکدام از انواع شرکتها بر اساس قانون مالیاتهای مستقیم، تعیین و باید پرداخت شود.
هر شرکتی که در ادارهٔ ثبت شرکتها مورد ثبت قرار میگیرد، ملزم است تا مطابق قوانین مالیات بر درآمدهای خود را پرداخت کند. در غیر این صورت نهتنها نخواهند توانست از تسهیلات و مزیتهای قانونی شرکتها استفاده کنند؛ بلکه ممکن است با جریمهٔ نقدی عدم پرداخت مالیات نیز مواجه گردند.
بنابراین، صرف ثبت شرکت، شامل مالیات نمیشود؛ اما پس از ثبت شرکت پرداخت مالیات ضروری است. در حقیقت زمانی که کسبوکاری خود را بهصورت رسمی ثبت میکنید، فعالیتهایتان مورد بررسی سازمان امور مالیاتی قرار میگیرد؛ باید سالانه بخشی از درآمد خود را بهعنوان مالیات پرداخت نمایید.
بر سر راه رشد هر کسبوکاری چالشهای بسیاری از جمله تشخیص لزوم یا عدم ثبت شرکت، میزان درآمد، هزینه، سود و مالیات، تشخیص حوزه فعالیت و امکان استفاده از موارد معافیت قانونی ایجاد میشود که تنها با استفاده از تجربیات یک متخصص میتوان بهترین راهحل را یافت. کارمنتو با بیش از ۳۵۰ مشاور متخصص در سراسر ایران همکاری میکند و آماده است در هر زمانی از شبانهروز به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهد.
مالیات ثبتکردن شرکت چقدر است؟
برای اطلاع از اینکه مالیات ثبت شرکت چقدر است؛ لازم است بعد از ثبت شرکت مودی مالیاتی که اکنون شرکت است، کد اقتصادی دریافت کند. با استفاده از کد اقتصادی، صورتحساب دارایی و درآمد شرکت به اداره امور مالیاتی قابلارائه است.
مبلغی که از شرکت بهعنوان مالیات اخذ میشود به نوع خدمات یا اقدامات شرکت ربطی ندارد. در واقع میزان مالیاتی دریافتی از شرکت، از محل درآمد آن و با عنوان مالیاتبردرآمد اخذ میشود و تعیین مبلغ آن به میزان درآمد شرکت بستگی دارد.
برای تشخیص مالیات شرکت لازم است هر شرکت دارای یک سال مالی باشد و مطابق آن در پایان هر سال مالی به امور مالیاتی و مشخصکردن میزان درآمد، هزینهها، سود و در نهایت مالیات بپردازد.
شیوهٔ رسیدگی به مالیات شرکت به این نحو است که با ارائه اظهارنامهٔ مالیاتی، ترازنامه، حساب سود و زیان شرکت به سازمان امور مالیاتی مبلغ مالیات مشخص میشود.
برای اطلاع از چگونگی مالیات شرکتها بهتر است از تجربیات یک مشاور حقوقی شرکت استفاده کنید. در این زمینه میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی شرکت تلفنی کارمنتو با معقولترین قیمت بازار بهره ببرید.
کدام شرکتها از پرداخت مالیات ثبت شرکت معاف میشوند؟
- بر اساس قانون تمامی شرکتها بر اساس میزان درآمد، هزینه و سود دریافتی موظف هستند مالیات خود را پرداخت کنند. فرار از پرداخت مالیات منجر به جریمهشدن شرکت میشود. برخی شرکتها میتوانند از پرداخت مالیات معاف شوند یا با نرخ کمتری مالیات بپردازند. از جمله:
- وزارتخانهها، شرکتها و سازمانهایی که از دولت بودجه میگیرند از پرداخت مالیات معاف میشوند.
- شرکتهای فعال در زمینه کشاورزی، دامداری، پرورش ماهی، زنبور، طیور، ماهیگیری، احیای مراتع، جنگلها و باغات از پرداخت مالیات معاف هستند.
- شرکتهای تعاونی و سهامی عام دارای ۲۵ درصد تخفیف مالیاتی هستند.
- واحدهای تولیدی و معدنی بخش خصوصی و تعاونی که مجوز خود را بعد از سال ۱۳۸۱ گرفتهاند، از تاریخ شروع فعالیت ۴ درصد و به مدت ۴ سال مشمول معافیت مالیاتی میشوند.
- درصورتیکه شرکتتعاونی بند قبل در مناطق کمتر توسعهیافته باشد تا میزان ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی دارد.
- شرکتهای فعال در زمینه ایرانگردی یا جهانگردی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه بهرهبرداری گرفتهاند تا میزان ۵۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی خواهند بود.
- شرکتهای محدود آبریز تهران که حداکثر تعداد کارکنان آنها ۵۰ نفر است اگر تأسیسات خود را به شعاع ۱۲۰ متری خارج از تهران منتقل کنند، مشمول ۱۰ سال معافیت مالیاتی میشوند.
- شرکتهای فعال در زمینه امور انتشاراتی و مطبوعاتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد فعالیت میکنند از پرداخت مالیات برای ثبت شرکت معاف هستند.
- مؤسسات غیرتجاری، غیرانتفاعی و مؤسسات فرهنگی و هنری که از طریق برگزاری سمینارهای آموزشی و نشر کتاب کسب درآمد میکنند، از پرداخت مالیات شرکت معاف خواهند بود.
- ثبت شرکت در مناطق آزاد به مدت ۲۰ سال از زمان بهرهبرداری از پرداخت مالیات معاف میگردند.
- شرکتهای دانشبنیان از تاریخ صدور مجوز و ثبت به مدت ۱۵ سال از پرداخت مالیات معاف میشوند.
شرکتهای معاف از پرداخت مالیات باید با ارائه مدارک و لوایح مستدل و مستند از پرداخت مالیات معاف شوند؛ بنابراین شرکت باید بعد از ثبت در زمان محاسبه مالیات به سازمان امور مالیاتی مراجعه و با ارائه مدارک، اقدامات لازم برای ثبت شرکت بدون مالیات را انجام دهد.
سخن پایانی
بسیاری از کسبوکارها فکر میکنند شرکتهای تازهتأسیس از پرداخت مالیات معاف هستند درحالیکه، شرکتهای مختلف نیز مانند هر کسبوکاری باید مالیات خود را بهصورت سالانه پرداخت کنند؛ بنابراین پس از ثبت شرکت، بدون توجه به فعالیت یا عدم فعالیت شرکت، باید مؤسسان شرکت مالیات شرکت پرداخت نمایند. البته تمام شرکتهای ثبت شده از همان ابتدا مشمول پرداخت مالیات نمیشوند؛ برخی شرکتها در سالهای ابتدایی فعالیت خود مورد حمایت دولت قرار میگیرند.
بسیاری از مدیران شرکتها از شرایط معافیت مالیاتی شرکتها آگاهی کافی ندارند؛ بنابراین توصیه میکنیم در امور حقوقی و مالیاتی شرکت خود از توانایی یک مشاور حقوقی شرکت استفاده کنید. کارمنتو با ارائه مشاوره حقوقی شرکت آنلاین، آماده است تا شما را در زمینه مسائل حقوقی و مالی شرکتها پشتیبانی کند.
برچسب: مشاوره حقوقی شرکت، مشاوره شرکت، مشاوره حقوقی شرکت آنلاین، مشاوره حقوقی شرکت تلفنی، مشاوره مالیات، مالیات ثبت شرکت، ،