مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ... مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ... .

مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ...

Company-registration-tax-exemption

ماليات ثبت شركت

آيا ثبت‌كردن شركت مشمول معافيت از ماليات مي‌شود؟

امروزه كسب‌وكارهاي گوناگون، اقدام به ثبت شركت‌هاي بسياري در حوزه‌هاي مختلف مي‌كنند. يكي از چالش‌هايي كه اغلب كسب‌وكارها براي ثبت شركت با آن مواجه مي‌شوند، اين است كه آيا ثبت شركت ماليات دارد. معمولاً شركت‌ها پس از ثبت بايستي سالانه بخشي از درآمد خود جهت پرداخت ماليات صرف كنند.

البته برخي از شركت‌هاي شرايط متفاوتي دارند و در سال‌هاي ابتدايي ثبت و فعاليت خود از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند.

بحث ماليات شركت‌ها يك بحث گسترده و پيچيده است كه مستلزم رعايت مقررات حقوقي و مالي مختلفي است؛ بنابراين در صورت نياز به مشاوره حقوقي شركت‌ها مي‌توانيد از خدمات مشاوره كارمنتو در از سراسر ايران، براي هر كسب‌وكاري و در زماني استفاده كنيد.

آيا به ثبت رساندن شركت ماليات دارد؟

بر اساس قانون تجارت كسب‌وكارهاي مختلف مي‌توانند از قالب‌هاي حقوقي مختلفي جهت ثبت و فعاليت به‌صورت شركت استفاده كنند. از جمله مي‌توان به ثبت شركت مسئوليت محدود، شركت سهامي خاص، شركت تضامني، شركت تعاوني و شركت نسبي اشاره كرد. مقدار ماليات سالانه هركدام از انواع شركت‌ها بر اساس قانون ماليات‌هاي مستقيم، تعيين و بايد پرداخت شود.

هر شركتي كه در ادارهٔ ثبت شركت‌ها مورد ثبت قرار مي‌گيرد، ملزم است تا مطابق قوانين ماليات بر درآمدهاي خود را پرداخت كند. در غير اين صورت نه‌تنها نخواهند توانست از تسهيلات و مزيت‌هاي قانوني شركت‌ها استفاده كنند؛ بلكه ممكن است با جريمهٔ نقدي عدم پرداخت ماليات نيز مواجه گردند.

بنابراين، صرف ثبت شركت، شامل ماليات نمي‌شود؛ اما پس از ثبت شركت پرداخت ماليات ضروري است. در حقيقت زماني كه كسب‌وكاري خود را به‌صورت رسمي ثبت مي‌كنيد، فعاليت‌هايتان مورد بررسي سازمان امور مالياتي قرار مي‌گيرد؛ بايد سالانه بخشي از درآمد خود را به‌عنوان ماليات پرداخت نماييد.

بر سر راه رشد هر كسب‌وكاري چالش‌هاي بسياري از جمله تشخيص لزوم يا عدم ثبت شركت، ميزان درآمد، هزينه، سود و ماليات، تشخيص حوزه فعاليت و امكان استفاده از موارد معافيت قانوني ايجاد مي‌شود كه تنها با استفاده از تجربيات يك متخصص مي‌توان بهترين راه‌حل را يافت. كارمنتو با بيش از ۳۵۰ مشاور متخصص در سراسر ايران همكاري مي‌كند و آماده است در هر زماني از شبانه‌روز به سؤالات شما در اين زمينه پاسخ دهد.

ماليات ثبت‌كردن شركت چقدر است؟

براي اطلاع از اينكه ماليات ثبت شركت چقدر است؛ لازم است بعد از ثبت شركت مودي مالياتي كه اكنون شركت است، كد اقتصادي دريافت كند.  با استفاده از كد اقتصادي، صورت‌حساب دارايي و درآمد شركت به اداره امور مالياتي قابل‌ارائه است.

مبلغي كه از شركت به‌عنوان ماليات اخذ مي‌شود به نوع خدمات يا اقدامات شركت ربطي ندارد. در واقع ميزان مالياتي دريافتي از شركت، از محل درآمد آن و با عنوان ماليات‌بردرآمد اخذ مي‌شود و تعيين مبلغ آن به ميزان درآمد شركت بستگي دارد.

براي تشخيص ماليات شركت لازم است هر شركت داراي يك سال مالي باشد و مطابق آن در پايان هر سال مالي به امور مالياتي و مشخص‌كردن ميزان درآمد، هزينه‌ها، سود و در نهايت ماليات بپردازد.

شيوهٔ رسيدگي به ماليات شركت به اين نحو است كه با ارائه اظهارنامهٔ مالياتي، ترازنامه، حساب سود و زيان شركت به سازمان امور مالياتي مبلغ ماليات مشخص مي‌شود.

براي اطلاع از چگونگي ماليات شركت‌ها بهتر است از تجربيات يك مشاور حقوقي شركت استفاده كنيد. در اين زمينه مي‌توانيد از خدمات مشاوره حقوقي شركت تلفني كارمنتو با معقول‌ترين قيمت بازار بهره ببريد.

كدام شركت‌ها از پرداخت ماليات ثبت شركت معاف مي‌شوند؟

  • بر اساس قانون تمامي شركت‌ها بر اساس ميزان درآمد، هزينه و سود دريافتي موظف هستند ماليات خود را پرداخت كنند. فرار از پرداخت ماليات منجر به جريمه‌شدن شركت مي‌شود. برخي شركت‌ها مي‌توانند از پرداخت ماليات معاف شوند يا با نرخ كمتري ماليات بپردازند. از جمله:
  • وزارت‌خانه‌ها، شركت‌ها و سازمان‌هايي كه از دولت بودجه مي‌گيرند از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند.
  • شركت‌هاي فعال در زمينه كشاورزي، دامداري، پرورش ماهي، زنبور، طيور، ماهيگيري، احياي مراتع، جنگل‌ها و باغات از پرداخت ماليات معاف هستند.
  •  شركت‌هاي تعاوني و سهامي عام داراي ۲۵ درصد تخفيف مالياتي هستند.
  • واحدهاي توليدي و معدني بخش خصوصي و تعاوني كه مجوز خود را بعد از سال ۱۳۸۱ گرفته‌اند، از تاريخ شروع فعاليت ۴ درصد و به مدت ۴ سال مشمول معافيت مالياتي مي‌شوند.
  • درصورتي‌كه شركت‌تعاوني بند قبل در مناطق كمتر توسعه‌يافته باشد تا ميزان ۱۰۰ درصد معافيت مالياتي دارد.
  •  شركت‌هاي فعال در زمينه ايران‌گردي يا جهان‌گردي كه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پروانه بهره‌برداري گرفته‌اند تا ميزان ۵۰ درصد مشمول معافيت مالياتي خواهند بود.
  • شركت‌هاي محدود آبريز تهران كه حداكثر تعداد كاركنان آنها ۵۰ نفر است اگر تأسيسات خود را به شعاع ۱۲۰ متري خارج از تهران منتقل كنند، مشمول ۱۰ سال معافيت مالياتي مي‌شوند.
  • شركت‌هاي فعال در زمينه امور انتشاراتي و مطبوعاتي كه با وزارت فرهنگ و ارشاد فعاليت مي‌كنند از پرداخت ماليات براي ثبت شركت معاف هستند.
  •  مؤسسات غيرتجاري، غيرانتفاعي و مؤسسات فرهنگي و هنري كه از طريق برگزاري سمينارهاي آموزشي و نشر كتاب كسب درآمد مي‌كنند، از پرداخت ماليات شركت معاف خواهند بود.
  • ثبت شركت در مناطق آزاد به مدت ۲۰ سال از زمان بهره‌برداري از پرداخت ماليات معاف مي‌گردند.
  • شركت‌هاي دانش‌بنيان از تاريخ صدور مجوز و ثبت به مدت ۱۵ سال از پرداخت ماليات معاف مي‌شوند.

شركت‌هاي معاف از پرداخت ماليات بايد با ارائه مدارك و لوايح مستدل و مستند از پرداخت ماليات معاف شوند؛ بنابراين شركت بايد بعد از ثبت در زمان محاسبه ماليات به سازمان امور مالياتي مراجعه و با ارائه مدارك، اقدامات لازم براي ثبت شركت بدون ماليات را انجام دهد.

سخن پاياني

بسياري از كسب‌وكارها فكر مي‌كنند شركت‌هاي تازه‌تأسيس از پرداخت ماليات معاف هستند درحالي‌كه، شركت‌هاي مختلف نيز مانند هر كسب‌وكاري بايد ماليات خود را به‌صورت سالانه پرداخت كنند؛ بنابراين پس از ثبت شركت، بدون توجه به فعاليت يا عدم فعاليت شركت، بايد مؤسسان شركت ماليات شركت پرداخت نمايند. البته تمام شركت‌هاي ثبت شده از همان ابتدا مشمول پرداخت ماليات نمي‌شوند؛ برخي شركت‌ها در سال‌هاي ابتدايي فعاليت خود مورد حمايت دولت قرار مي‌گيرند.

بسياري از مديران شركت‌ها از شرايط معافيت مالياتي شركت‌ها آگاهي كافي ندارند؛ بنابراين توصيه مي‌كنيم در امور حقوقي و مالياتي شركت خود از توانايي يك مشاور حقوقي شركت استفاده كنيد. كارمنتو با ارائه مشاوره حقوقي شركت آنلاين، آماده است تا شما را در زمينه مسائل حقوقي و مالي شركت‌ها پشتيباني كند.


برچسب: مشاوره حقوقي شركت، مشاوره شركت، مشاوره حقوقي شركت آنلاين، مشاوره حقوقي شركت تلفني، مشاوره ماليات، ماليات ثبت شركت، ،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 5
بازدید:

+ نوشته شده: ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۳۴:۱۹ توسط:admin موضوع: نظرات (0)