مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ... مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ... .

مشاوره تلفني و آنلاين در زمينه بيمه تامين اجتماعي و قانون كار، امور حقوقي، ازدواج، طلاق، خانواده، امور مالي و مالياتي، كسب و كار و ...

Tax exemption for martyrs' families

آيا خانواده شهدا و ايثارگران ، مشمول معافيت از ماليات مي شوند؟

آيا خانواده شهدا و ايثارگران ، مشمول معافيت از ماليات مي شوند؟

معافيت مالياتي خانواده شهدا و ايثارگران يكي از حقوق و مزايايي كه كشورهاي مختلف براي خانواده هاي نظامي و غير نظامي است كه براي دفاع از تماميت ارضي كشور در جنگ ها و مبارزات شركت مي كنند به آن‌ها ارائه مي كند. به همين دليل در هر كشوري براي آن دسته افرادي كه جان خود فداي تمايت ارضي كشور مي كنند حقوق و مزايايي در نظر مي‌گيرند كه يكي از اين حقوق و مزايا معافيت خانواده شهدا از ماليات است. 
در ايران نيز با تصويب قوانين و بخش نامه‌هاي متعدد توسط مجلس و دولت خانواده شهدا و ايثارگران از حقوق و مزايايي زيادي برخوردارند؛ يكي از اين حقوق خاص معافيت مالياتي است. براي استفاده از اين معافيت مالياتي مي‌توانيد از مشاوره ماليات استفاده نماييد تا ضمن آشنايي با قوانين مالياتي از حقوق مسلمه خود در زمينه معافيت مالياتي آگاه شويد.

ما در اين مقاله از سري مقالات خود به دنبال پاسخ به اين سوال هستيم كه آيا خانواده شهدا و ايثارگران، مشمول معافيت از ماليات مي شوند؟ پس در ادامه مطلب با ماهمراه ما باشيد. در ضمن 350 مشاور به صورت شبانه روزي در مجموعه كارمنتو در خدمت شما هستند تا سوالات شما پيرامون اين مسائل را پاسخ دهند.

معافيت مالياتي

معافيت مالياتي به دسته قوانيني اشاره دارد كه باعث مي‌شود گروهي از افراد از پرداخت ماليات معاف شوند. اين قوانين توسط سازمان امور مالياتي تصويب شده است. گروهي از اين قوانين به خانواده شهدا، ايثارگران و جانبازان مربوط مي‌شود. بياييد با نگاهي دقيق‌تر شرايط بهره‌مندي از اين قوانين را با هم مرور كنيم.

معافيت مالياتي جانبازان و ايثارگران

سازمان امور مالياتي كشور با توجه به خدمات اين عزيزان در طول جنگ تحميلي و ساير عمليات‌هاي نظامي شرايطي را براي ايشان و خانواده محترمشان در نظر گرفته است. با عنايت به متن صريح اين قوانين شرايط زير قابل استنتاج است:
حقوق و پرداختي‌هاي فوق‌العاده جانبازان و ايثارگران و حتي فرزندانشان خواه مستمر باشد، خواه غير مستمر به صورت 100 درصد معاف از ماليات هستند. البته اين قانون تبصره‌هايي را هم دارد كه با توجه به رقم درآمد به كار مي‌آيد.

تبصره1: درآمد خالص تا رقم ماهانه 28.800.000 تومان از نظر سازمان امور مالياتي معاف از ماليات است. درآمد خالص به معني رقم دريافتي فرد پس از كسر كسورات قانوني مثل بيمه است.

در صورتي كه درآمد خالص به رقم 50.000.000 تومان برسد جانبازان و ايثارگران بايد 15% درآمد خود را به عنوان ماليات پرداخت كنند. با گذشت درآمد خالص از مرز 50 ميليون تومان تا سقف 100 ميليون تومان، ما به تفاوت شامل 20% ماليات سالانه مي‌شود.

با توجه به همين قانون، مازاد درآمد از 100.000.000 تومان شامل 25% ماليات خواهند بود. بياييد براي درك بهتر اين مسئله مثالي را با هم بررسي كنيم:

ذكر يك مثال
فرض كنيد جانبازي به صورت ماهانه 63 ميليون تومان درآمد خالص دريافت مي‌كند. نحوه محاسبه ماليات او به اين صورت خواهد بود.

(28.800.000*0%)+(21.200.000*15%)+(13.000.000*20%)=5.780.000 toman

اين رقم ماليات نهايي اين جانباز به ازاي دريافت درآمد خالص ماهانه‌اش است. اين رقم در مجموع سالانه به حدود 69.300.000 تومان مي‌رسد. محاسبات رقم ماليات هميشه به اين راحتي نيست؛ شما مي‌توانيد براي تعيين دقيق رقم ماليات و گرفتن مشاوره مالياتي آنلاين بدون نگراني از هرجاي ايران كه هستيد با كارشناسان كارمنتو در ارتباط باشيد.

نكته قابل توجه

با توجه به بند ز ماده ۸۸ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي “شرايط فرزندان شهدا با جانبازان 50% و بالاتر يكسان خواهد بود. يعني پرداخت كمك هزينه‌هاي درماني، كاهش ساعات كاري و حتي قوانين معافيت مالياتي بين فرزاندان شهدا و جانبازان 50% و بالاتر يكسان است. در ادامه بيشتر به موضوع معافيت مالياتي خانواده‌هاي شهدا مي‌پردازيم؛ اما ابتدا بياييد نگاهي به جانبازان و قوانين مالياتي ايشان بياندازيم.

معافيت مالياتي آزادگان

آزادگان همانطور كه مي‌دانيد افرادي هستند كه چندماه تا چند سال در اسارات دشمن بوده‌اند و سپس به خاك وطن بازگشته‌اند. از نظر سازمان امور مالياتي كشور اين افراد هم داراي معافيت‌هاي مالياتي هستند. با توجه به متن صريح قانوان مي‌توان موارد زير را استنتاج كرد:

  1. اين افراد علاوه بر مزايايي مانندثبت نام كارت هوشمند ايثارگري از پرداخت ماليات درآمد و هرگونه پرداختي فوق‌العاده معاف هستند. اين مزايا علاوه بر مزاياي جامع خدمت رساني به ايثارگران است. البته شرط برخورداري از اين قانون حضور حداقل 12 ماه در جبهه است.
  2. آزادگاني كه پيش از حضور در جبهه بدهي مالياتي داشته‌اند، تا سقف 50%  تخفيف خواهند گرفت. اگر اين افراد به هر دليلي پس از دوران جنگ هم مشكل مالياتي داشته باشند ممكن است از اين تخفيف برخوردار شوند. تنها شرط بهره‌مندي از اين بند، تشخيص مميز مالياتي است.

تبصره: اين معافيت مالياتي(پس از اسارت) ، تنها معطوف به خدمات توليدي است و ساير درآمد‌ها از قبيل خريد و فروش يا بنگاه‌داري معافيت مالياتي ندارند.
تبصره2: اعمال تخفيف مالياتي و معافيت 100% از پرداخت ماليات حقوق، تنها پس از اخذ گواهي مربوطه از بنياد جانبازان و مستضعفان قابليت اجرا دارد.

حال كه با معافيت‌هاي مالياتي آزادگان هم آشنا شديم بهتر است به سوال اصلي كه معافيت مالياتي خانواده شهدا را بررسي مي‌كند، بپردازيم.

معافيت مالياتي آزادگان

معافيت خانواده شهدا از ماليات

تنها معافيت مالياتي كه براي فرزندان شهدا وجود دارد، ماليات بر درآمد خالصشان آن هم تا سقف 7 برابر پايه حقوق همان سال كشور است. در اين شرايط اين افراد 100% معاف از پرداخت ماليات بر درآمد هستند.

به طور مثال اگر پايه حقوق در سال x براي كارگران 5.000.000 تومان باشد، فرزندان شهدا با دريافت حقوق خالص تا سقف 35.000.000 تومان از پرداخت ماليات بر درآمد معاف هستند. البته اين نكته را نبايد فراموش مرد كه وراث طبقه اول و دوم شهدا از پرداخت ماليات بر ارث املاك و اموال منقول يا غير منقولي كه شامل ماليات هستند، به شرط احراز شهادت معاف هستند. بنابراين تنها تا سقف درآمدي ذكر شده خانواده شهدا معاف از ماليات هستند.

البته مزاياي ديگري براي اين افراد در قانون در نظر گرفته شده است. مثلا به خانواده شهدا به شرط رعايت قوانين مهندسي مجوز و كمك هزينه ساخت يك واحد تا سقف 100 متر داده خواهد شد. يا اينكه دستگاه‌هاي دولتي موظف هستند 25% نياز خود به نيروي انساني را در صورت تقاضاي فرزندان شهدا، جانبازان و ايثارگران، از ايشان تامين كنند. البته برخي تبصره‌ها و قوانين در اين زمينه تصويب شده‌اند كه شما تنها با كمك مشاوره مالياتي مي‌توانيد از آن‌ها بهره‌مند شويد.

سخن پاياني

كارمنتو مفتخر است كه با به كار گيري به روزترين تكنولوژي‌هاي دنيا و كارآمدترين مشاوران، سوالات شما را در هر زمينه‌اي پاسخگو باشد. به طور مثال اگر شما فرزند شهيد هستيد و به مشكل مالياتي خورده‌ايد يا مي‌خواهيد در مورد آخرين قوانين معافيت خانواده شهدا از ماليات اطلاعات كسب كنيد، مي‌توانيد به راحتي از هر جاي ايران با يك مشاوره مالياتي تلفني از كمك مشاوران استفاده كنيد. هرچند سعي كرديم ديدي جامع نسبت به وضعيت معافيت مالياتي اقشار مختلف ارائه كنيم ولي در هر مورد سوالي براي شما ايجاد شد كارشناسان آماده پاسخگويي به شما عزيزان هستند. حين انجام مشاوره مالياتي نياز است از حفظ امنيت اطلاعات خود مطمئن باشيد؛ در مجموعه كارمنتو اين امنيت را براي شما به ارمغان آورده‌ايم. بنابراين با خيال راحت سوالات خود را مطرح كنيد و دقيق‌ترين پاسخ را دريافت كنيد.


برچسب: مشاوره ماليات، مشاوره مالياتي تلفني، مشاوره مايلاتي آنلاين، معافيت مالياتي، معافيت مالياتي شهدا،
ادامه مطلب
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ساعت: ۰۴:۴۹:۳۵ توسط:admin موضوع: نظرات (0)